شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: حجم درخواست‌های ارائه شده از سوی بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و نهادهای مالی برای مشارکت در تأسیس بازار فرا بورس بیش از 3 برابر میزان قابل تخصیص برای این گروه است.

روز گذشته در شرایطی آخرین مهلت فراخوان بورس تهران برای مشارکت در تاسیس بازار خارج از بورس به پایان رسید که حجم تقاضاهای ارسال شده بیش از 3 برابر میزان قابل تخصیص برای گروه‌های مالی است.

به گزارش خبرنگار همشهری، به دنبال صدور مجوز تشکیل بازار خارج از بورس (فرابورس) در آخرین روزهای سال گذشته بورس تهران بلافاصله پس از پایان تعطیلات نوروزی فراخوانی را برای مشارکت دیگر گروه‌ها برای تشکیل این بازار منتشر کرد و رسما از نهادهای فعال بازار سرمایه شامل بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و نهادهای مالی دعوت کرد تا برای تاسیس بازار خارج از بورس و عضویت از هیأت موسسان مشارکت کنند.

براساس مصوبه شورای بورس قرار است در بازار خارج از بورس مزبور علاوه بر شرکت بورس اوراق بهادار و نهادهای مالی، سهمی هم برای عموم مردم در نظر گرفته شود. براین اساس 20 درصد سهام به شرکت بورس اوراق بهادار تهران اختصاص می‌یابد، 60 درصد به نهادهای مالی متقاضی واگذار  و 20 درصد نیز از طریق عرضه عمومی واگذار می‌شود.اما روز گذشته در شرایطی مهلت فراخوان بورس به پایان رسید که به گفته محمود خواجه‌نصیری، رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار حجم تقاضاهای ارسال شده تا ظهر دیروز بیش از 3 برابر حجم قابل تخصیص برای گروه‌های مالی بوده است.

خواجه‌نصیری درباره میزان تقاضاهای ارسال شده به همشهری گفت: تاکنون (ظهر دیروز) حدود 50 تقاضا از طرف بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و نهادهای مالی برای مشارکت در تاسیس بازار خارج از بورس برای ما ارسال شده که این میزان 3 برابر بیشتر از آن میزان است که ما می‌توانیم به این گروه اختصاص دهیم.

وی افزود: براساس مصوبه شورای بورس کل سرمایه‌ای که برای بازار خارج از بورس درنظر گرفته شده 5 میلیارد تومان است که از این میزان 3 میلیارد تومان به گروه بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و نهادهای مالی و یک میلیارد تومان به شرکت بورس اختصاص می‌یابد و مابقی نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه شورای بورس حداکثر به هر متقاضی تا سقف 5 درصد سهام تعلق می‌گیرد اما با توجه به اینکه میزان درخواست‌ها بالاتر از حجم قابل تخصیص است فرمول دیگری در نظر گرفته خواهد شد.رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که با توجه به بالا بودن میزان درخواست‌ها سهم 60 درصدی گروه‌های مالی چگونه تقسیم‌بندی خواهد شد؟ گفت: سازمان بورس براساس فاکتورها و معیارهایی که در نظر خواهد گرفت برای هر متقاضی سهمی را در نظر می‌گیرد.

کد خبر 48496

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز